Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Naprawa główna lubuskich SA105. Jest przetarg

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
29-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Naprawa główna lubuskich SA105. Jest przetarg
fot. MOs810 (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego ogłosił przetarg na wykonanie naprawy okresowej na poziomie P5 dwóch autobusów szynowych serii SA105. Oprócz prac właściwych naprawie głównej zamawiający oczekuje także  przeprowadzenia modernizacji pojazdów, obejmującej wymianę klimatyzacji i świateł zewnętrznych oraz zabudowę systemu informacji pasażerskiej.

Województwo lubuskie dysponuje dziś wyjątkowo różnorodnym parkiem taborowym. W przypadku pojazdów spalinowych mówimy tu o sześciu różnych seriach. Lubuski zakład Polregio eksploatuje obecnie spalinowe zespoły trakcyjne SA139 (czyli Linki) oraz SA133 i SA134 produkcji Pesy Bydgoszcz, 1 egzemplarz SZT typu SA137, wyprodukowany przez Newag, a także autobusy szynowe produkcji ZNTK Poznań – wagony silnikowe SA105 oraz dwuczłonowe zestawy SA108. Mając na uwadze fakt, iż oprócz powyższych jednostek spalinowych w tym niewielkim regionie wykorzystywane są także dwutrakcyjne Impulsy 2 produkcji Newagu oraz PLUS, który wyprodukowała H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, czy też elektryczne Impulsy pierwszej generacji, możemy mówić bez cienia przesady o taborowym galimatiasie. 

Wróćmy jednak do autobusów szynowych wyprodukowanych przez ZNTK Poznań. Na wstępie warto zauważyć, że w Polsce od wielu lat mianem autobusów szynowych błędnie określa się wszystkie spalinowe, a niekiedy nawet elektryczne zespoły trakcyjne. W rzeczywistości pojęcie autobusu szynowego odnosi się do lekkich wagonów silnikowych lub zespołów trakcyjnych, w których na człon przypadają dwie osie. Takimi są właśnie Regio Trampy, produkowane w stolicy Wielkopolski w latach 2005-2007. Trzeba jednocześnie zaznaczyć, że autobusy szynowe w Polsce nigdy nie zdobyły dużej popularności, choć w latach 90. minionego stulecia Polskie Koleje Państwowe przed restrukturyzacją planowały zakup pokaźnej ilości tego rodzaju pojazdów.

Województwo lubuskie w latach 2003-2006 nabyło łącznie 5 Regio Trampów – 4 wagony silnikowe serii SA105 oraz 1 dwuczłonowy zestaw serii SA108. W dniu 24 września w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowane zostało ogłoszenie o przetargu na wykonanie naprawy okresowej na poziomie P5 dwóch spośród czterech posiadanych SA105. Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego podzielił przetarg na dwa zadania – pierwsze dotyczy SA105-101, zaś drugie SA105-105. Głównym kryterium oceny ofert w przetargu będzie cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 60% punktów. Zamawiający weźmie również pod uwagę oferowany okres udzielonej gwarancji – w tym przypadku możliwe będzie przyznanie do 40% punktów.

Oferty będzie można składać do dnia 27 października bieżącego roku do godziny 11:00, natomiast ich otwarcie nastąpić ma godzinę później. Przypomnijmy, że SA105 mierzą zaledwie 17,2 metra długości. Ich masa wynosi natomiast tylko 28 tony – to niewiele więcej niż w przypadku 20-tonowych czeskich jednostek serii 810, czyli słynnych “motoraków”. Niska masa przekłada się na nieduże zużycie paliwa, które wynosi średnio ok. 38 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów. Pojazd napędza jeden silnik Diesla o mocy 257 kW, wyprodukowany przez MAN-a. SA105 mogą rozpędzić się do 120 km/h, jednakże maksymalna prędkość eksploatacyjna została ograniczona do 100 km/h. W częściowo niskopodłogowej przestrzeni pasażerskiej znajdują się 43 miejsca siedzące.

Jak czytamy w dokumentacji przetargowej, oprócz czynności typowych dla naprawy okresowej na poziomie P5 zakres przedmiotu zamówienia obejmie również wykonanie prac dodatkowych i modernizacyjnych: wymiany systemy klimatyzacji na wydajniejszy, wymiany świateł zewnętrznych na multiprojektor kolejowy oraz zabudowy systemu informacji pasażerskiej, monitoringu i zliczania liczby pasażerów. Zamawiający wskazał 100 dni jako okres obowiązywania zamówienia. Minimalny okres udzielonej gwarancji wyniesie 12 miesięcy, zaś wspomnianych 40% punktów za jego wydłużenie będzie mogło zostać przyznanych w przypadku zaoferowania 24-miesięcznej gwarancji. Warto dodać, że Regio Trampy zaprojektowała krakowska spółka EC Engineering, znana szerzej z zaprojektowania całego szeregu pojazdów szynowych produkcji Newagu, a także tramwajów Tramicus Pesy Bydgoszcz i prototypowego Solarisa Tramino.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Województwo lubuskie przejmie zaplecze taborowe w Czerwieńsku?

Biznes

Województwo lubuskie przejmie zaplecze taborowe w Czerwieńsku?

Mikołaj Kobryński 11 sierpnia 2025

SA133 województwa lubuskiego do naprawy rewizyjnej

Tabor i technika

SA133 województwa lubuskiego do naprawy rewizyjnej

Mikołaj Kobryński 29 maja 2025

Koleje Dolnośląskie wykonały przegląd P4 Impulsa własnymi siłami

Tabor i technika

PGE Energetyka Kolejowa z nowymi uprawnieniami od UTK

Tabor i technika

PGE Energetyka Kolejowa z nowymi uprawnieniami od UTK

PGE Energetyka Kolejowa 15 maja 2024

Nowa baza PKP IC Przemyśl Bakończyce wciąż bez wykonawcy

Infrastruktura

Konsorcjum Seluch Polska i CSI Invest utrzyma lubuskie pojazdy szynowe

Tabor i technika

Konsorcjum Seluch Polska i CSI Invest utrzyma lubuskie pojazdy szynowe

informacja prasowa CSI Invest 28 kwietnia 2022

Zobacz również:

Województwo lubuskie przejmie zaplecze taborowe w Czerwieńsku?

Biznes

Województwo lubuskie przejmie zaplecze taborowe w Czerwieńsku?

Mikołaj Kobryński 11 sierpnia 2025

SA133 województwa lubuskiego do naprawy rewizyjnej

Tabor i technika

SA133 województwa lubuskiego do naprawy rewizyjnej

Mikołaj Kobryński 29 maja 2025

Koleje Dolnośląskie wykonały przegląd P4 Impulsa własnymi siłami

Tabor i technika

PGE Energetyka Kolejowa z nowymi uprawnieniami od UTK

Tabor i technika

PGE Energetyka Kolejowa z nowymi uprawnieniami od UTK

PGE Energetyka Kolejowa 15 maja 2024

Nowa baza PKP IC Przemyśl Bakończyce wciąż bez wykonawcy

Infrastruktura

Konsorcjum Seluch Polska i CSI Invest utrzyma lubuskie pojazdy szynowe

Tabor i technika

Konsorcjum Seluch Polska i CSI Invest utrzyma lubuskie pojazdy szynowe

informacja prasowa CSI Invest 28 kwietnia 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij